Produktivitet är den grad som avgör hur mycket som blir gjort och på vilken tid. Det gäller att få så mycket gjort som möjligt, på så kort tid som möjligt, höja produktivitetsgraden. Här följer tips på fem enkla åtgärder som kan göra stor skillnad.

1: Stäng av notiser!

Tappad fokus är en produktivitetsdödare av rang. Varje gång det plingar i mobilen blir din arbetskapacitet tillfälligt försämrad, och om det plingar ideligen kan du själv räkna ut hur det går. Så stäng av skiten. Det gäller framförallt mailen. Mail ska kollas när du bestämmer dig för att kolla den, helst vid fasta tider. Den ska definitivt inte kollas så fort det plingar till. Facebook behöver inga notiser, och inte heller annan social media. Bestäm hur folk ska få störa dig (telefon, SMS, appar med mera), och se till att anpassa efter hur du själv vill ha det. För maximal frid: slå på flygplansläget.

2: Planera!

Om du inte vet vad du ska göra innan arbetet påbörjas, sätt dig och fundera ut det. Under arbetsfasen ska du inte behöva fundera över vad som ska göras och hur, för då är du dåligt förberedd och kommer inte att vara produktiv. Planeringen ska helst ske i förväg, då den och själva arbetet bör vara skilda från varandra i tid.

3: Rätt verktyg!

Oavsett om du jobbar med verktyg, med händerna eller vid en dator – se till så att du har valt verktyg och ett arbetsflöde som är skräddarsytt efter behov och person. Om det ofta blir krångel eller oförutsedd problemlösning som tar upp arbetstid, fundera på att byta verktyg och/eller metod.

4: Rätt kommunikation!

Ingen gillar osäkerhet. Om du har en fråga till en kund eller någon annan du interagerar med, försök att alltid ha ett förslag med dig. Exempelvis: ”Hur vill du ha dörren? Mitt förslag är att den öppnas utåt och använder förstärkta gångjärn, vilket ökar dess hållbarhet samtidigt som den blir svårare att bryta upp”. Ställ alltid raka enkla frågor som kan svaras enkelt på. Ge inte massor med alternativ. Ställ frågorna i ”batchar” så att du inte irriterar mottagaren med småfrågor ideligen.

5: Rätt personer!

Själv är ofta sämste dräng. Bredda dig inte för mycket, och slösa inte tid på att förbättra dina svagheter (de blir ju som bäst mediokra, de där färdigheterna). Delegera till experter och proffs istället för att försöka bli en enmansorkester (som förmodligen kommer att låta väldigt illa, och som ingen vill lyssna på). Förbättra det du redan är bra på. Bli absurt bra.