De flesta män jag känner gillar att få saker gjorda snabbt och enkelt, framförallt när det är något nödvändigt som inte är förenat med ett fritidsintresse. Exempelvis att handla i matbutiken.
Män strövar inte runt planlöst i timmar och njuter av alla sociala möten, småmyser och plockar. Nej, vi har i regel en lista med saker som ska slängas ner i korgen snabbt och skoningslöst och så betalar vi och drar snabbt som fan därifrån. Själv brukar jag till och med ordna listan i kronologisk ordning, för att så snabbt som möjligt avverka shoppingen och känna njutningen i ”mission accomplished”.
Jobba i två steg
Nog om shopping. Anledningen till att jag inledde med detta exempel, är för att jag anser det vara en bra symbolik för hur vi ska se på produktivitet rent generellt. Jag tänker mig det som att spela bowling. Ställa upp käglorna och sedan kasta klotet för att snabbt och skoningslöst slå ner dem. Vad jag menar är att vi ska jobba i två steg: 1) planera och förbered så att det bara är att 2) avverka och bli klar.
Hur kan du omsätta detta i praktiken?
Vad du än ska göra, i vilket sammanhang som helst, kommer du att kunna tillämpa tvåstegsmetoden för produktivitet. Planera först, låt det ta tid. Och sedan, när allt är förberett och klart, slå till hårt och välriktat. Bli klar snabbt.
Några exempel
Har du sett när de river skyskrapor i USA? Sprängmästaren (eller vad det nu heter) tar god tid på sig och räknar ut vinklar och hur saker och ting ska falla. Sedan trycker han på en knapp, och pang så faller huset rakt ner utan att skada en enda människa. Samma med skogshuggaren. Han tar sig tiden att se på skogen, känner vindriktningen, tar ut en kil i stammen och så avverkas det där stora trädet och faller perfekt. Snickaren jobbar i mindre skala, men han ser till att spiken är riktad perfekt, tar grepp om hammaren med van hand och slår ner spiken med så få slag som möjligt.
Kommer du på några fler exempel?
Om jag inte använder tvåstegsmetoden?
Om du inte använder ”rada upp dem och slå ner dem”-metoden kommer du sannolikt att få göra flera små moment istället för två stora (eller ett stort och ett litet), och du förlorar energi, tid och tillfredställelsen i att jobba effektivt. Du kommer säkerligen att blanda utförande och planering lite spontant och godtyckligt också, och risken är att det du gör inte blir speciellt genomtänkt.