Vi behandlar oftast saker som är gratis som mindre värdefulla. Ett exempel. Låt oss säga att du är som mig, extremt ointresserad av fotboll. Då kommer du vara extremt oengagerad i en fotbollsmatch oavsett vilka lag som spelar. Men om du satsar tusen kronor på att ena laget ska vinna, kommer du troligtvis följa matchen med samma entusiasm som en inbiten fotbollssupporter.

Varför då? Därför att du har skin in the game.

Investerar du i dina mål?

Ett annat exempel: hur engagerad kommer du vara i en utbildning som är gratis jämfört med en utbildning som kostar dig 50 000 kr? Den dyra kursen blir värdefull för dig när du har investerat mycket pengar i den = du har skin in the game. På kursen som är gratis finns det en betydligt högre risk att du hoppar av, inte följer med i eller till och med inte dyker upp till.

Men det behöver inte handla om en investering i pengar. Om du utannonserar till alla du känner att du ska springa ett Spartan race ett visst datum, då har du investerat ditt anseende i att du fullgör detta åtagande.

Investerar din partner i dig?

Att ha skin in the game gäller inte bara fotboll eller affärer, det gäller i allra högsta grad för dina relationer med kvinnor. Alla hennes uppoffringar för dig är en investering i ert förhållande. Om hon till exempel ändrar sin relationsstatus på Facebook betyder det att hon inte är tillgänglig för lika många män (som potentiellt har högre status än dig).

När du låter henne flytta in till dig har du gjort en investering i henne, du kan inte längre ta hem andra kvinnor, och du tvingas offra mer av din värdefulla tid. För dig som man är det viktigt att hon alltid investerar mer i dig än tvärtom, läst mer om detta i ”vikten av frame”.

Investerar du i dina kunder och investerar dom i dig?

Entreprenörer brukar ofta välja en av två affärsmodeller, den första att skapa en billig produkt som kan säljas till många kunder. Eller en exklusiv produkt (som kostar mer) riktad till en mindre exklusiv skara av kunder. Båda modellerna har för och nackdelar. Om du väljer den första modellen kommer du få fler kunder, men som inte är lika engagerade.

Om du väljer den sistnämnda modellen kommer du attrahera färre kunder, men dom kommer vara mer engagerade i din produkt eller budskap. Detta i sin tur kommer även motivera dig att vilja leverera bättre produkter och idéer.

Varför vi på Maskulint har skin in the game

Vi hade kunnat göra Maskulint till en sida som liknar Café eller den numer nedlagda Slitz. Med fokus på sportresultat, skvaller, bilder på tuttar och reportage om olika ölsorter. Vi hade kunnat skriva artiklar som tilltalar feminister och kanske få statligt stöd, reklampengar samt publicitet i msm.

Istället har vi valt att gå emot strömmen och ta upp obekväma frågor som msm inte vill röra vid. Sanningen om relationer mellan män och kvinnor. Hur vi kan utvecklas som män, bygga verkliga gemenskaper, ta ansvar för våra familjer och samhällen samt sträva efter ett högre syfte.

Tack vare detta har vi en mindre (men växande) läsarskara, men betydligt mer engagerade läsare som vi från vår sida är mycket mer motiverade att skriva för.