Kontrollen över sin egen kommunikation är en sällan skådad källa till sinnesfrid. Skapa en god struktur för din personliga kommunikation och du kommer att må mycket bättre. I denna första del ger jag råd kring telefonanvändandet.
Alldeles nyss ringde ett mobilnummer jag inte kände igen. Jag klickade tveklöst på ”svara med meddelande” och valde ett förinställt som lyder: ”Jag kan inte svara just nu. Vad gäller saken?”. Personen i andra änden kan då svara med SMS vad ärendet gäller, och det blir mitt beslut om jag ska ringa upp. Om det är värt min tid. Kanske behöver vi inte ens lägga tiden på att prata (något jag anser slöseri med tid förutom några få undantag – som exempelvis veckoåterkoppling med herr Almgren).
Bemästra telefonen och bli fri
Vissa personer svarar på precis alla samtal. Trots att de egentligen inte har tid att prata. Sedan munhuggs de i flera minuter med påstridiga (och skickliga säljare) och känner någon sorts tvång att avsluta samtalet. Varefter de sedan muttrar om hur jobbig den där säljaren var, som inte förstod att personen är upptagen. Helt obegripligt och rätt korkat beteende. En upptagen person ger naturligtvis fan i att svara i telefon. Att svara och säga ”jag ringer senare” är måhända artigt, men onödigt. Svara med meddelande. En påstridig säljare lägger jag helt sonika på i örat, mitt i en mening om det är så.
Dessa meddelanden bör du alltid ha förprogrammerade i din telefon:
1. Jag kan inte prata nu. Vad gäller det?
2. Jag sitter i möte.
3. Strax framme.
Du kan säkerligen komma på något eget alternativ, något som du ofta svarar.
Var konfrontativ i telefon
En annan telefonstrategi är att driva på samtalet, att helt enkelt tvinga den andra parten att komma till skott. När jag svarar och det är en säljare på andra sidan brukar jag alltid fråga: vad säljer du? Om produkten är ointressant svarar jag ”inte intresserad”. Fortsätter säljaren babbla eller säger emot mig, lägger jag på.
Avdelningen vänner
Om det är en vän eller bekant som uppenbarligen vill något, men känner sig tvungen att artighetsprata först (innan han ber om att få låna pengar eller vad det nu kan gälla) brukar jag säga ”vad har du på hjärtat då?”. Ibland svarar personen ”jag ville bara prata lite”, ”bara ha ett råd”, och då kan jag faktiskt ge lite mer tid. När du känner att du har pratat klart, säg då ”ok, men då säger vi så”. Ingen kommer att uppfatta detta som otrevligt, utan ofta som en lättnad. Som med allt annat ogillar de flesta att ta initiativ, och blir lättade om du gör det.
Har du några egna råd du vill dela med dig av vad gäller effektiv kommunikation i telefon?
I följande delar kommer jag att ta upp andra kommunikationssätt.
Här är en artikel om min tvåstegsmetod för produktivitet som du också borde läsa