Andlig och mental utveckling

Hur du hanterar ångest – tips till ångestridna män

Jag led av daglig ångest under fem års tid, och har fortfarande återkommande problem med ångest. Här kommer några tips till mina medbröder i lidande.

Ångest är irrationell rädsla för påhittade faror. Det låter löjligt, men hjärnan gör ingen skillnad på fantasi och verklighet. Hjärnan är helt enkelt inte speciellt smart, eller snarare lider den av att programvaran inte har uppdaterats nämnvärt sedan stenåldern.

Dödsångest var mitt problem

För mig var det rädslan för döden, och för att inte veta hur och när jag skulle dö, som var det stora problemet. Bara tanken på min egen bortgång gav krypande skräck i kroppen, inte på grund av döden i sig egentligen – utan ovissheten. Och det faktum att jag, om jag hade dött då, inte hade uträttat något av vikt med mitt liv.

Några råd för hur du kan hantera ångest

Alla har vi olika anledningar till vår ångest. Här bjuder jag på några enkla råd som, förhoppningsvis, lindrar ditt lidande. Du som inte är drabbad själv borde ändå läsa detta, då du säkert har anhöriga eller vänner som drabbats av ångest. Kanske väntar en livskris på dig, och om du är oförberedd drabbar den dig hårdare än annars.

1) Lär dig hur kroppen fungerar
Min stora oro var alla de små tickande, bubblande och stickande känslorna i kroppen som triggade ångesten. Faktum är att våra kroppar, som de fantastiska skapelser de är, jobbar hela tiden. Och de låter och känns. En person med ångest är extra uppmärksam på detta. Den som förstår hur kroppen fungerar, vad som stressar den och hur ångesten hänger ihop med allt detta, har mycket att vinna. Min ångest minskade avsevärt av kroppskunskap.

2) Acceptera och betrakta
Du behöver inte fly, eller försöka bete dig som om du inte brydde dig. Låt ångesten smyga omkring som ett svart litet troll. Titta på det, men ge det ingen uppmärksamhet. Ta all tid i världen. Den som inte försöker bli av med ångesten kan finna en sorts harmoni. Den som till varje pris vill bli ångestfri kommer bara att finna mer ångest.

3) Meditera
Lär dig hur dina tankar fungerar genom att regelbundet meditera. Meditation är som en kombination av 1) och 2), där du lär känna hur tankar fungerar och samtidigt lär dig att inte låta dem påverka dig.

Här kan du köpa min bok om ångest

https://widget.publit.com/widget_2096/nu-dor-jag/9789176110744

Här är en recension av boken, gjord av min samarbetspartner Robert Almgren

https://levafett.com/2016/04/27/recension-nu-dor-jag-om-att-leva-med-angest/

Tidigare artikel

Tre maximer för styrka - hur du står stark i en svag värld

Nästa artikel

Det röda pillret i praktiken - praxeologi, inte ideologi

Författaren

Dan Forslund

Dan Forslund

Dan Forslund är en författare och coach inom produktivitet. Utöver produktion av böcker håller han workshops i produktivitet. Till vardags jobbar han som SEO-expert och copywriter, och driver ett företag inom filmproduktion. Dan jobbade tidigare som journalist.

Läs Dans texter om produktivitet och personlig utveckling på hans blogg: danforslund.se

Inga kommentarer

Lämna en kommentar