Vi lever i en ekonomi som domineras allt mer av kvinnligt ledarskap, produktplacering och feminina värderingar. Detta kommer att sänka genomsnittsmannens status avsevärt, men för män som strävar efter maskulina ideal innebär detta enorma möjligheter

Om män är från Mars och kvinnor är från Venus, och om du som ensam man förstår språket på Venus, då kan du äga världen
– Från filmen ”Vad kvinnor vill ha” (2000)

Filmen ”Vad kvinnor vill ha”, är en lättsam komedi med Mel Gibson i huvudrollen, men den innehåller flera insikter om sexuell dynamik. Gibsons karaktär ”Nick” spelar en chauvinistisk kvinnokarl som jobbar på en reklambyrå och försöker avancera i karriären. En dag blir han kallad till chefen för samtal. Han tror att chefen kommer ge honom en befordran, men får till sin förskräckelse veta att, inte bara kommer positionen ges till någon annan, men till en kvinna.

Chefen säger till honom ”Nick, du är bra på att ta dig in i kvinnors trosor, men jag behöver någon som kan ta sig in i kvinnors huvuden… produkter till kvinnor är en miljardmarknad, vi har inte råd att stå utanför den marknanden”.

Senare i filmen vaknar Nick upp en morgon och kan plötsligt höra kvinnors tankar efter ett roligt missöde i badkaret (se filmen). Först upplever han det som en förbannelse, eftersom alla kvinnor tycks avsky honom, men efter ett samtal med en excentrisk kvinnlig psykolog, inser han att tillgången till kvinnors tankar är en otroligt värdefull tillgång för att få såväl sex som att avancera i karriären, se första citatet i artikeln.

Vi lever i en ekonomi som är anpassad till kvinnor

Som man har du säkert noterat hur mycket av tv-reklamen som vädjar till kvinnors självbild och intressen. Män utmålas som idioter, svaga och helt beroende av kvinnor som istället porträtteras som smarta, självständiga och modiga. Om du går till ditt lokala köpcentrum kommer du märka att de flesta butiker säljer produkter riktade till kvinnor, kläder, skor, smink, chocklad, nagelsalonger med mera.

Detta började väldigt tidigt, redan på 60-talet, men har accelererat för varje årtionde. Redan när kvinnor främst blev hemmafruar var företagen intresserade av deras köpkraft eftersom de hade mer tid att handla, och eftersom de ofta handlade för hela familjen. När kvinnor sedan gav sig in på arbetsmarknaden fortsatte de vara hushållens främsta konsumenter, men nu kunde de även konsumera mer privat för sin egen lön.

Jag kommer inte gå in mer på djupet av bakgrunden till den sexuella revolutionen eftersom vi redan skrivit flera artiklar om det. Men för den som vill förkovra sig i detta ämne rekommenderar jag följande artiklar:
De sexuella utopiernas makt

Rise of the sheconomy

Goda nyheter för maskulina män

Någon frågade mig om jag är orolig för att uppfostra mina söner i ett samhälle som demoniserar maskulinitet? Jag svarade: med den typ av män detta samhälle producerar kommer mina söner att styra hela jävla världen
– Ryan Michler (Order of man)

För feminiserade män kan detta låta som ljuv musik för deras öron, de tror att eftersom de är mer feminina kommer de att stå högre i kurs i en feminiserad ekonomi, och det kan stämma till en viss del. Men på lång sikt kommer dessa män att bli alltmer utbytbara, eftersom feminina män aldrig kommer bli lika värdefulla som riktiga kvinnor i ett samhälle som vädjar till kvinnors intressen.

Maskulina män däremot, som blir en alltmer sällsynt och därmed värdefull resurs, kommer att öka i värde både sexuellt och på arbetsmarknaden. Män som köpt vår tids egalitära vision kommer i allt högre utsträckning att välja mer kvinnodominerade yrken och stiga åt sidan för att ge kvinnor mer plats för yrken med högre status.

Detta kommer på sikt inte gynna majoriteten av män eller samhället i stort, men några procent av maskulina män kommer stiga enormt i värde.

Kvinnor föredrar att slippa farligt, alltför tekniskt eller fysisk hårt arbete

Kvinnor har de senare åren gått om män i flera områden, fler kvinnor än män väljer högre utbildningar, fler kvinnor än tidigare får chefspositioner och ledarroller med mera. Men det finns enorma vakum på arbetsmarknaden dessa kvinnor inte är intresserade av. De flesta kvinnor som prioriterar sin karriär studerar humanitära ämnen, beteendevetare, till pedagoger, managers, arbetsmiljöutredare, rekryterare och så vidare.

Kvinnor vill ha jobb som går ut på mänskliga relationer, som går att utföra från ett bekvämt kontor och med minimala risktaganden. Det är inte många kvinnor som slåss om att bli programmerare, tekniska ingenjörer, rörmokare, ordningsvakter och så vidare. Medan alltfler feminiserade män blir färre inom dessa yrkesgrupper kommer traditionellt maskulina män som inte drar sig för att kavla upp ärmarna och göra de hårda jobben bli alltmer värdefulla.

Kvinnor föredrar fortfarande maskulina män

Kvinnor delar hellre på en man som är alfa än att nöja sig med en man som är beta –
Rollo Tomassi (The rational male)

Som vi skrivit om tidigare är det kvinnor som står för tillgång till sex och män för efterfrågan, spermier är billiga, ägg är dyra. Men för de tio procent av män som går emot strömmen och avviker från det metrosexuella, kommer att vara mer eftertraktade än någon grupp av män varit tidigare i vår historia. Dejtingappar letar febrilt efter män med högre status och inkomst för att locka fler kvinnor att använda deras tjänster, medan alltfler kvinnor klagar på bristen av män med hög status, inkomst och maskulina drag.

Detta betyder att män som är vältränade, som har ett eget syfte, med en bra ekonomi och hög status kommer att kunna välja och vraka på den sexuella marknaden. Men detta har även implikationer för arbetsmarknaden. Kvinnor har nästan alltid kunnat spela på sin sexualitet, till exempel genom att bära en större urringning vid en arbetsintervju för att få ett jobb. Män som är traditionellt maskulina och dessutom förstår game kommer ha ett naturligt övertag både när de söker jobb och för att avancera på arbetsplatsen.

Vi behöver inte oroa oss för att det feminiserade samhället komma vara särskilt länge

Jag skulle gissa att den kvinnobaserade ekonomin kommer att fortsätta vara relevant i högst tio år till, under den tiden bör vi som maskulina män utnyttja detta tillfälle så mycket som möjligt för att dominera på både arbetsmarknaden och den sexuella marknaden. Men på senare år har alltfler kvinnor nått insikten att deras jakt på karriär och status gör dem olyckliga, och att de mycket hellre skulle vilja bli försörjda av en maskulin man medan de fokuserar mer på hem och barn.

Allt färre kvinnor och män kallar sig feminister för varje år, och även många ledande radikala feminister har hoppat av rörelsen och deras anspråk. När vi dessutom konfronteras med ekonomiska kriser, pandemier och mer våld i samhället kommer de jobb som karriärkvinnor helst vill ha att bli alltmer överflödiga. Och den demografiska förändringen med invandring av män från betydligt mer patriarkala kulturer innebär att det bara är en tidsfråga innan de västerländska kvinnodominerade ekonomierna går under.

Vad bör maskulina män fokusera på i den kvinnodominerade ekonomin?

Om du redan är en frekvent läsare av Maskulint och applicerar vad du lär dig i ditt dagliga liv, är du sannolikt redan på rätt väg. Du kan hitta artiklar inom alla de områden jag tagit upp i denna artikel som kommer vara livsviktiga under de kommande tio åren: ekonomi, sexuell dynamik, hur du bygger nätverk, de fyra manliga dygderna och mycket mer.

Läs även:
Fyra råd som höjer dig över massan av män
Fyra ytterligare råd som höjer dig över massan av män