Alla projekt är olika. Många går smidigt och utan problem, medan andra drabbas av allehanda irriterande störningar. Här kommer några tips för att öka chanserna att ditt projekt löper smidigt.

1: Planera ordentligt

Genom att planera bra minskar du risken att få ”överraskningar” av ovälkommen natur. En god planering innehåller lösningar på eventuella problem som sannolikt kan uppstå, men även vad du behöver ha (och när!) från andra involverade i projektet.

En bra planering har en deadline och tydligt satta delmål, tydligt fördelat ansvar och ansvariga personer för respektive uppgift. Läs mer om planering här.

2: Planera inte för detaljerat

Ju fler detaljer du tar med i planeringen, desto mindre överskådlig och oflexibel blir den. En vettig planering är tydlig, men har gott om svängrum för förändringar och oförutsedda händelser som att produkter tar slut i lager eller att en kund krånglar med godkännanden (och påverkar deadline).

Självklart ska du undvika krångel och störningar genom att vara tydlig med vad som förväntas av vem och när, men ibland blir människor sjuka – inklusive du själv.

3: Delegera

Gör inte sådant som du inte är bra på. Låt en bättre lämpad person ta hand om detta. Dels blir resultatet sämre om du gör det själv, dels tar det längre tid och drabbar sådant som du borde ha gjort istället.

Var inte dum. Försök inte bli bra på allt. Läs även Själv är inte bäste dräng.

4: Gör dig ostörbar

Se till så att andra människor inte kan störa dig när du gör viktiga uppgifter i ditt projekt. Det kan du göra dels genom att vara fysiskt onåbar (jobba på annan plats om möjligt) eller genom att stänga av smartphonen, stoppa notiser mm. Dels kan du ”uppfostra” andra personer att kommunicera på ett sätt som du själv föredrar.

Läs mer om kommunikationsstrategi här.

5: Ge ansvariga kortare deadlines

Ett trick som jag använt som företagare, är att ge underleverantörer en kortare deadline än den verkliga deadlinen. På detta sätt säkerställer du att saker och ting blir klara i tid, även om din underleverantör strular och levererar för sent.

En av de underleverantörer jag jobbade med tidigare planerade alltid dåligt. Närhelst han skulle leverera på en måndag satt han och pressade med sin dator hela helgen, och meddelande sedan på måndagen att han behövde mer tid. Jag började därför ge honom 3-4 dagar kortare deadlines, för att han skulle få några extra ”struldagar” på sig efter sin första deadline. Han levererade därefter alltid i tid.