Fysisk utveckling

Sanningen om pappakroppen och vad du gör åt den

Att kvinnor ofta går upp i vikt i samband med en graviditet är naturligt. Men varför förvandlas så många män till skengravida soffpotatisar? Hur kan du undvika detta innan du skaffar barn? Och hur kommer du tillbaka i form om du redan är där?

Begreppet “Dad bod” som nu blivit mainstream syftar på den typiska kropp som män utvecklar i samband med att de får barn. En så kallad Dad bod innebär en rund ölmage, att du är lite pluffsig och överlag klen. Skådespelaren Chris Pratt var känd för sin Dadbod innan han skärpte till sig och skaffade en imponerande fysik till inspelningen av Guardians Of The Galaxy.

Jag kan tillägga att jag när jag skriver detta har en dotter på tio år, en son som snart fyller två och inväntar mitt tredje barn om fyra månader. Så jag har erfarenhet.

Varför utvecklar vissa män en Dad bod?

När kvinnor blir gravida behöver de äta något mer för att ge näring åt fostret i magen (inte så mycket som de flesta tror). Så när den gravida flickvännen börjar unna sig mer att äta brukar ofta mannen i förhållandet passa på att göra samma sak fast han inte har något egentligt skäl.

När barnet väl är fött följer för de flesta föräldrar lååånga perioder av sömnlöshet tack vare det skrikande barnet. Sömnlöshet är starkt kopplat till övervikt och lågt testosteron (läs mer här). Lägg till på det att barn är väldigt tidskrävande vilket för de flesta fäder innebär mindre tid för att gå till gymmet.

Vad kan blivande pappor göra?

Den första och största anledningen till utvecklandet av en Dad bod är kosten. Det är sant att gravida kvinnor behöver äta mer under graviditeten än annars, men inte så mycket mer som många tror. Och de har definitivt inte ett större behov av skräpmat som vissa verkar tro, snarare tvärtom, för barnets skull. När din kvinna blir med barn är hennes mat inte bara hennes angelägenhet, utan även din som barnets far.

När din kvinna handskas med smärtor, illamående och annat som hör graviditeten till, är det ett utmärkt tillfälle att hjälpa till med matlagningen. Ta reda på vilka födoämnen som är extra viktiga under en graviditet och sätt igång i köket. Det finns tonvis med god och nyttig mat som är bra för din gravida flickvän, ditt ofödda barn och dig själv. Själv håller jag mig till paleodieten, läs mer om den här.

Det finns egentligen ingen anledning för din flickvän att gå upp mycket i vikt heller, men det är inget ämne för den här sidan.

Att hantera sömnlöshet

Bristen på sömn är troligtvis det du har minst kontroll över efter att barnet har kommit. Om du inte redan gjort det, är det dags att se över vilka aktiviteter du har råd att dra ned på eller sluta med helt och hållet. Kanske behöver du säga upp ditt netflix? sälja PS4an (det gjorde jag). Om du dricker alkohol regelbundet kan det vara värt att se över (länk).

Om du har möjlighet till det (beroende på jobb och annat) kan jag rekommendera powernaps, ta en tjugo minuters vila så fort du får tillfälle under dagen. Powernaps är inget substitut för djup sömn, men det hjälper. Jag kan även rekommendera meditation (länk).

Vad gör jag med träningen?

När din flickvän är gravid finns det ingen anledning att tumma på träningen. Men efter att barnet är här kommer du ha mindre tid. Det viktigaste är att inte fastna i allt-eller-inget-tänket. Om du brukade träna på gymmet varje dag på kanske du kan gå ned till att träna varannan dag. Du får helt enkelt komma överens med din flickvän, troligtvis föredrar hon också i längden att ha en vältränad man än en soffpotatis.

Men precis som med sömnen kan du även pressa in minipass under dagen, läs till exempel Paolo Robertos bok “15 minuter om dagen”, den hjälpte mig att hålla formen efter att jag fick min dotter, när jag bodde i Italien och inte hade tid eller råd att gå till ett gym.

Att bli far kan hjälpa dig att komma i form

Om du tänker långsiktigt är ditt faderskap den bästa anledning du kan få att komma i form eller behålla din form. Barn gör inte vad vi säger, dom gör vad vi gör. Att laga och äta nyttig mat med dina barn är en gåva till både dig och barnen, dessutom är det den bästa formen av uppfostran. Om du är vältränad är chansen större att dina barn kommer vilja vara vältränade när dom växer upp.

Om du tränar med vikter hemma, låt barnen se dig träna med vikter. Om du gör armhävningar och dylikt hemma, låt barnen vara med. Eller varför inte slänga ned barnen i vagnen och ta en löprunda? Min son tycker det är vansinnigt roligt.

Bli en kung Conan istället för en Al Bundy

Om tillräckligt många fäder började se sitt faderskap som ett incitament för att träna mer och äta bättre istället för tvärtom, kan vi göra oss av med Dad bod fenomenet helt och hållet. Fäder ska vara fruktade och respekterade som en äldre Conan, inte något att skratta åt och tycka synd om som Al Bundy.

Tidigare artikel

Kraften i att bemästra ditt utseende

Nästa artikel

Dold aggression - ett kännetecken för svaga män

Författaren

Ernst Robert Almgren

Ernst Robert Almgren

Robert Almgren är ansvarig utgivare och talesman för maskulint.se. Han driver bloggen levafett.com där han skriver om lchf och träning. Robert har även en lång bakgrund inom politik och föreningsliv som ungdomsledare och skribent.

Inga kommentarer

Lämna en kommentar