Fysisk utveckling

Så håller du nyårslöftet om träning: 7 tips

Är du en av de som lovar dig själv att börja ”träna på riktigt” varje nyår, men ändå blir det aldrig av, eller så ger du upp efter några veckor. Här är sju knep jag använt mig av för att träna konsekvent i flera år och uppnå massiva resultat.

Några vanliga misstag många gör när de lovar sig själva att ”ta tag i träningen” kommande år är följande:

  • De gör en överdrivet avancerad planering långt över deras egen förmåga och tillgång till tid.
  • De går ut på sociala medier och utannonserar att de ska börja träna, omedvetna om att ingen av deras följare egentligen bryr sig eller kommer hålla dem ansvariga.
  • De sätter orealistiska mål om att se ut som (valfri) superhjälte fram till beachsäsongen, istället för att börja med att etablera realistiska träningsrutiner.
  • De börjar för hårt och bränner ut sig eller skadar sig för resten av året.

Här är några enkla tips som inte bara hjälper dig att komma igång med träningen, men som hjälper dig att hålla fast vid den hela året:

Packa gymväskan varje kväll

Den främsta anledningen till att de flesta inte håller sitt nyårslöfte om att börja träna, är att de skjuter på det tills de glömt bort sitt eget löfte.

Det börjar kanske med att du försover dig en morgon, och så tänker du ”fan jag hinner inte packa träningsväskan, jag tränar imorgon”. Dagen därefter är det något annat som ”kommer i vägen” och så vidare.

Om du gör det till en vana att packa din gymväska varje kväll och ställa den vid ytterdörren, kommer du inte bara slippa packa väskan på morgonen, du kommer bli påmind om ditt löfte i början av varje dag.

Hitta någon som håller dig ansvarig

Anledningen till att det är så effektivt att ha en PT är inte främst deras råd, utan om att de håller dig ansvarig för att du faktiskt går och tränar.

Vem som helst kan egentligen hålla dig ansvarig, men det viktigaste är att det är någon du respekterar, som du inte ljuga för eller svika. Kanske är det en kollega, din bästa vän eller någon i din familj.

När du hittat en bra kandidat som ställer upp, bestäm att ni ses över en kaffe eller hörs över telefon åtminstone en gång i veckan, så att du får berätta om hur träningen går.

Gör träningen lättillgänglig

Om du kan välja ett gym tio minuter hemifrån, men som bara innehåller några basala gymredskap. Eller välja ett gym en timma bort men den senaste utrustningen för allt.

Välj gymmet som är närmast. Ett talesätt lyder ”den bästa träningen är den som blir av”. Om du letar efter träningsupplägg, välj det som verkar tillräckligt roligt och genomförbart för att du faktiskt ska köra det konsekvent.

Använd Kaizen-metoden för att komma igång

Kaizen går i korthet ut på att göra små men konsekventa förbättringar varje dag, läs mer om Kaizen här.

Ett enkelt löfte jag ger mig själv för att alltid komma iväg till gymmet är följande: om jag åker till gymmet, byter om och går fem minuter på löpbandet, då har jag gjort vad jag måste.

Det geniala med denna approach är att väldigt få nöjer sig med att bara träna fem minuter när de väl är på plats.

Men genom att sätta ribban lågt tar dom bort ursäkterna för att inte åka, och avlägsnar risken för att träningen ska kännas överväldigande.

Hitta ett tillgängligt alternativ för gymträningen

Råkade du glömma gymväskan en dag? Blev du kvar på jobbet tills gymmet hann stänga? Var du tvungen att hämta sonen från sin träning? Ingen fara, se bara till att ha ett alternativ till gymträningen du kan göra hemma.

Det viktiga i längden för att uppnå märkbara resultat, är att etablera seriösa träningsrutiner. Om du verkligen inte kan ta dig till gymmet en dag, träna hemma.

Gå ut och spring tjugo minuter, avsluta med några sit-ups, armhävningar, knäböj och pull-ups. På detta sätt lär du hjärnan att vid en viss tid varje dag är det träningsdags.

Detta kommer göra att du inte hittar ursäkter för att undvika gymmet, och att du åtminstone bränner kalorier när du inte är där.

Planera för bakslag

Du kommer åka på bakslag, lika bra att göra dig redo. Vad händer när du skadar knäet? Kan du träna överkroppen även om du inte kan använda båda benen?

Eller träna benen om du skadat en axel? Om du blir sjuk och inte kan träna alls, kan du åtminstone hålla en strikt diet och ta en promenad istället för att träna (beroende på hur sjuk du är).

Om du åker bort en weekend med flickvännen, kan du undvika skräpmat och alkohol, och kanske köra lite gymnastik i hotellrummet (och i sängen med flickvännen?).

Ha en plan för varje tänkbart scenario som åtminstone garanterar att du inte ser ut som en tjock slusk i slutet av året.

Se träningen som en belöning och investering i dig själv

För de flesta av oss är våra liv fyllda av plikter och åtaganden gentemot andra. Gentemot vår familj, jobb, vänner och så vidare.

Att träna är en av få saker i livet du kan göra helt för dig själv.

Ingen kommer tvinga dig att träna, ingen kommer sparka dig om du inte tränar. När du går till gymmet utövar du kärlek och omsorg om dig själv.

Sätt i lurarna i öronen innan du går på löpbandet eller crosstrainern, lyssna på din favoritmusik eller en intressant podd (till exempel Dan Forslund).

När du kört ett hårt paus kan du klappa dig själv på axeln för att du investerar i dig själv, för att du gör dig själv friskare, snyggare och mer kapabel.

Lycka till!

Tidigare artikel

Välj dina manliga förebilder

Nästa artikel

Så får du kontroll över dina känslor: Vikten av att sitta stilla i båten

Författaren

Ernst Robert Almgren

Ernst Robert Almgren

Robert Almgren är ansvarig utgivare och talesman för maskulint.se. Han driver bloggen levafett.com där han skriver om lchf och träning. Robert har även en lång bakgrund inom politik och föreningsliv som ungdomsledare och skribent.

Inga kommentarer

Kommentera