Om du bara ska läsa en bok om sex och relationer, är det ”The rational male” av Rollo Tomassi, den viktigaste boken om sexuell dynamik mellan män och kvinnor som utgör grunden för det röda pillret.

Trots att denna bok är en av de viktigaste för vår sida, har jag dragit mig för att recensera den. Anledningen till detta är hur massiv och omfattande detta verk är, vilket gör det svårt att sammanfatta den i en enda recension. Men flera av våra artiklar och vår sida för terminologi utgår från denna bok. För mig personligen har den inneburit ett paradigmskifte i hur jag ser på relationer mellan män och kvinnor och även på samhället i stort.

Mannen bakom The rational Male

Mannen bakom pseudonymen ”Rollo Tomassi” var i sin ungdom gitarrist i ett rockband i LA, och hade således inga problem med att lägra kvinnor på löpande band. Men när han började inleda långvariga relationer upptäckte han många saker i kvinnligt beteende som verkade ologiskt. Till exempel att kvinnor verkar föredra skitstövlar framför män som behandlar dem bra, och att kvinnor är redo att ha sex med en alfa samma kväll de träffas, men låter män som är bra försörjare vänta i evigheter.

Mötet med PUA och männen bakom det röda pillret

Under internets tidiga dagar började Rollo därför att söka efter information om sexuell dynamik som inte diskuterades inom mainstream media. Det han fann var olika forum för PUAs (läs vad är Game). I dessa forum diskuterades de ämnen som senare skulle komma att utgöra det röda pillret och Manosfären (länk). Rollo var en av de mest aktiva på forumen, och utifrån de tusentals konversationer han hade med män som delat sina erfarenheter, började han skriva ned de viktigaste lärdomarna.

Bekräftelse från beteendevetenskap och evolutionspsykologi

När han senare började studera beteendevetenskap för sitt jobb inom marknadsföring, fick han de teorier han skrivit ned från den begynnande Manosfären bekräftade inom en akademisk kontext. Med anteckningar från alla de män som använt sig av dessa teorier i praktiken med kvinnor, med hjälp av sin egen forskning och med stöd från flera ledande forskare inom evolutionspsykologi skapade han The rational male. Boken gavs ut 2013 och har sedan dess blivit något av en bibel för Manosfären, den har översatts till flera språk och finns även som ljudbok.

En manual snarare än ett manifest

Rollo har från början av sitt skrivande varit tydlig med att hans arbete är oberoende av politiska och religiösa kopplingar, och att det röda pillret är en praxeologi inte en ideologi (länk). Syftet är att hjälpa män att förstå sin egen och kvinnors natur utifrån ett rationellt, vetenskapligt och pragmatiskt perspektiv. En stark motivation för Rollo var när hans systers make tog livet av sig kort efter att hon gjort slut med honom. Han visste att kunskapen om det röda pillret hade kunnat rädda honom.

Sedan utgivningen har tusentals män vittnat om att hans bok hindrat dem från att begå självmord efter en uppslitande skilsmässa.

En bok som räddar liv

En anledningen till att Rollos bok räddat liv, är att när män förstår att kvinnor, precis som män, agerar på olika tillsynes ologiska sätt utifrån vissa biologiska instinkter, går det att förhålla sig till denna verklighet utan att ta det personligt. Det ligger i kvinnans natur att uppvisa hypergami att vara solipsister och så vidare. Detta är resultatet av en evolutionär utveckling som tagit hundratusentals år. Om du som man inte vetat hur du skulle förhålla dig till kvinnor, beror det troligen på att ingen lärt dig detta, inte nödvändigtvis för att det är något inneboende fel på dig.

Tar död på den kvinnliga mystiken

Det som gör TRM till en så kraftfull bok för män, och så avskydd av feminister, är att den tar död på den kvinnliga mystiken. Det är en modern myt som kvinnor gärna håller vid liv, att det är något ”mystiskt” med dom, och att vi män aldrig riktigt fattar hur dom egentligen fungerar. Men när man studerar kvinnor utifrån ett evolutionärt och biologiskt perspektiv försvinner mystiken, och kvinnors sexuella strategier och begär blir tydliga, och lättare att navigera. En kvinnlig läsare hade kommenterat boken till sin man ”allt det han skriver är sant, men det är inget du borde veta”.

Uppföljarna till The rational male

Rollo har publicerat två uppföljare till TRM till dags dato, den andra boken heter ”TRM Preventive medicine” och är en ovärderlig bok för att förstå hur kvinnor fungerar genom olika delar av livet, från barndom till ålderdom, och hur detta förändrar deras beteenden och prioriteringar. Den tredje boken ”Positive masculinity” skiljer sig starkt från de två föregående böckerna, eftersom den fokuserar på en positiv maskulin identitet och vad detta innebär.
Rollo har i sista boken tagit mycket inspiration från Jack Donovan och den fungerar som ett bra komplement till hans bok ”The way of men”.

Innan du läser boken

En sak som är irriterande med denna bok, men som i längden visar sig nödvändig, är de inledande förklaringarna av de olika termerna. För den som redan känner till dessa termer är det onödig läsning, och för de som inte känner till dem kan det kännas lite mycket att ta in. Men allteftersom man läser förstår man varför denna inledning är nödvändig, eftersom boken skulle bli närmast omöjlig att förstå annars.

Det är en rejäl bok att ta sig igenom, med tuffa insikter att svälja för den ”blåpillrade”. Men om du tar dig igenom boken och läser den med ett öppet sinne kan den förändra hur du ser på världen för alltid.

”This is your last chance. After this, there is no turning back. You take the blue pill—the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill—you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. ”
– Morpheus

Länkar:
The rational male (Rollo Tomassis blogg)