Om manlighet

Det kalla kriget mot manlighet, konsekvenser och motstånd

Det pågår just nu ett sorts kallt krig mot manlighet. Detta är ingen konspirationsteori, de som driver detta är oftast helt öppna med sitt hat och agenda. Men vad har denna agenda för konsekvenser? Och hur gör vi motstånd?

Författaren till ”The Rational Male” Rollo Tomassi kallar det vi ser tecken på nu för ”Ett kallt krig mot maskulinitet”. Till skillnad från ett regelrätt krig med vapen, invasioner och avrättningar, förs det istället ett kallt krig med symboliska maktuppvisningar, förnedring av fienden och uppmaningar till ett maktskifte. Vi kan se det i populärkulturen där de flesta nya filmer skildrar ”starka självständiga kvinnor” som spöar skiten ur onda vita män. Vi kan se det i fenomen som Metoo , som övergått från några få rättsfall till skambeläggande av alla mäns.

Multinationella företag prioriterar propaganda mot män framför att sälja produkter

Under första månaden av detta år (2019) såg vi två stora angrepp mot maskulinitet med säte i USA, men som påverkar hela västvärlden. Det största företaget globalt som säljer rakhyvlar för män (Gillette) släppte en reklamfilm som öppet angriper manlighet. I filmen porträtteras män generellt som sexförbrytare, omotiverat aggressiva och dåliga föräldrar. De enda män som porträtteras någorlunda positivt i filmen är två afroamerikanska män (läs Hatindustrin mot vita män).

Budskapet i reklamfilmen som regisserats av en radikal feminist är omisskännligt, mäns instinkter och egenskaper är ett problem. Män måste bli mer feminina, passiva och känsliga. I skrivande stund har denna film på Youtube 1.2 miljoner nedröstningar och 780 tusen uppröstningar. Denna film handlar alltså inte om att sälja fler rakhyvlar, utan om opinionsbildning mot manlighet.

Klockföretaget Egard Watches gjorde en reklamfilm som istället visar uppskattning för män, som en direkt respons mot Gillette. Deras reklamfilm har i skrivande stund 41.5 tusen uppröstningar jämfört med 6.6 tusen nedröstningar.

Maskulinitet klassificeras som en psykologisk störning

Det andra angreppet var från APA (American Psychology Association) som bestämmer riktlinjerna för hur psykologer ska bedriva sitt arbete. I januari detta år inkluderade organisationen termen ”Toxic Masculinity” i sina riktlinjer. Toxic Masculinity är ett begrepp skapat av radikala feminister som beskriver traditionellt manliga beteenden och drifter som giftiga övergrepp mot kvinnor, och maskulinitet som en psykologisk störning.

Några exempel på Toxic Masculinity är; att fråga en kvinna du möter på gatan om hon vill gå ut med dig. Att förklara vad du menar för en kvinna (Mansplaining), eller bara att ha ett stoiskt sinnelag. Detta innebär att när en maskulin man som är deprimerad söker sig till en psykolog, kommer han utöver att behöva kämpa med sin redan dåliga självkänsla, dessutom tvingas lära sig att han är en usel människa bara för att han är en man.

Detta kan jämföras med hur homosexualitet fram till någon gång under 70-talet klassificerats som en psykiskt sjukdom, vilket sedan ändrades och den tidigare diagnosen räknas idag som ett brott mot homosexuella. Nu patologiseras istället heterosexuella män, med politikernas och medias goda samvete.

Kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser av propaganda mot män

För vuxna män som är mentalt friska och trygga i sin manlighet är det kanske bara att rycka på axlarna åt alla dessa utspel mot maskulinitet. Men för unga pojkar och män som redan befinner sig lågt i samhällshierarkin är detta ett hårt slag i ansiktet. Att i varenda reklamfilm, tv-serie, tidningskrönika och lektion i skolan, få höra att manlighet är dåligt, kommer givetvis ha en stark effekt på män som individer och för samhället i stort (läs Nio psykologiska effekter i skambeläggandet av män).

På lång sikt kommer all denna propaganda troligtvis ha betydligt mer allvarliga konsekvenser. Allt förtryck, repressalier och även massmord på enskilda grupper i modern tid, oavsett om det baserats på ras, klass eller kön, har alltid föregåtts av propaganda eller sentiment som redan var befästa hos majoriteten. Vad detta kommer leda till kan vi bara spekulera i. Kanske staten bestämmer sig för att ”medicinera” unga pojkar för deras maskulina tendenser? Upprätta ”omskolningscenter” för att göra unga män mer feminina? (Ett förslag från F! partiprogram).

Verkar dessa förslag långsökta? Fråga dig själv om könsbyten på barn och genusundervisning på förskolor är något folk hade trott var genomförbart för bara tjugo år sedan i Sverige? Eller jämför med att vi i Sverige på 20-talet hade steriliseringar av ”osociala individer” och rasbiologiska institut. För dem som inte kan sin historia, kommer framtiden alltid ta dem på sängen. Oavsett vilket bör alla män ta det kalla kriget mot maskulinitet på allvar och inse att det kommer ha allvarliga konsekvenser, om inte för dem själva, för deras egna söner.

Rösta med plånboken, vid valurnan och på nätet

När ett företag som Gillette släpper extremt fientlig propaganda mot män, leta efter andra företag att köpa rakhyvlar och liknande bestyr ifrån. Att välja bort företag som är uttalat fientliga mot din särart, kön och intressen är en av de mest effektiva och påtagliga sätt du kan visa ditt missnöje. Du kan givetvis även verka för dina intressen vid valurnan, män utgör mer än hälften av befolkningen i Sverige, trots detta kallar sig samtliga partiledare i riksdagen för feminister.

Vi på Maskulint är politiskt obundna, men fråga dig själv vilket parti/partier som är mest troliga att stå upp för dina intressen. Men det absolut viktigaste motståndet män kan göra på ett kulturellt plan, är att stödja alternativa medier, utbildning och underhållning. I USA driver entreprenören Anthony Dream Johnson organisationen ”The 21 Convention” och ”21 University” som erbjuder sina medlemmar ”TED-talks” och dokumentärer med några av världens mest framgångsrika män inom olika områden.

En annan viktig organisation i USA är Order Of Man som drivs av krigsveteranen tillika entreprenören Ryan Michler, som skapat en verklig gemenskap för män som brinner för personlig utveckling, med tiotusentals medlemmar.

Maskulint är den enda sidan i Sverige och Norden för manosfären

I Sverige som troligtvis är världens mest feminiserade land jämte Kanada och England, är vår sida Maskulint den enda sidan i norra Europa som vänder sig exklusivt till män och representerar den nordiska delen av Manosfären. Om du vill verka för maskulina värderingar, kultur och personlig utveckling, kan du göra det genom att rekommendera vår sida till andra män. Sprid våra artiklar på sociala medier och i forum där relaterade frågor diskuteras.

För dem som vill gå ännu längre för att stödja vårt arbete tar vi numera emot ekonomiska donationer via Swish, och kommer även att erbjuda ett premium-medlemskap med exklusivt material för våra medlemmar, om ni redan nu är intresserade av detta kan ni meddela oss här.

Tidigare artikel

Allt som sker är av godo - var tacksam för motgångar

Nästa artikel

Tjuvkoppla din förlorarhjärna och bli en vinnare

Författaren

Ernst Robert Almgren

Ernst Robert Almgren

Robert Almgren är ansvarig utgivare och talesman för maskulint.se. Han driver bloggen levafett.com där han skriver om lchf och träning. Robert har även en lång bakgrund inom politik och föreningsliv som ungdomsledare och skribent.

Inga kommentarer

Kommentera