Vi på Maskulint är inga dejtingcoacher, men anser ändå att det finns mycket för män att lära sig av Game och sexuell dynamik. För att hjälpa yngre män att bli bättre på att kommunicera med kvinnor för att på sikt kunna bygga ett seriöst förhållande, och för äldre män att kunna förbättra sina nuvarande relationer med kvinnor i sitt liv.
De flesta känner till ordet game genom Neil Strauss kända bok ”Spelet” som släpptes 2005. För många förknippas ordet ofta med män som klär sig i stora hattar och lär sig trolla med kort för att förföra kvinnor. Men game är något mycket större, och idag något av en vetenskap. Som har både sociala implikationer för samhället och är ett första steg för många män till att förbättra sina liv i alla avseenden.
När en man är bra på att få kvinnor, säger vi att han har game. Men de flesta män fnyser när de hör talas om att lära sig det. De tycker att det verkar oärligt, ”var dig själv istället” säger dom. Men sanningen är att alla män har game i någon utsträckning. när vi går ut på dejt med en ny kvinna agerar vi oftast annorlunda än vid andra tillfällen.
Vi försöker lyfta fram våra bästa egenskaper och ”sälja oss själva” i brist på bättre ord. Alla män vill vara bra på att få kvinnor, och ingen vill erkänna att de är dåliga med kvinnor. Ändå är det få som vill eller vågar lära sig det. Antingen på grund av sociala tabun, eller för rädslan av att bli avvisad.
Vilka började med game?
Grunden för game startades långt innan boken med samma namn släpptes. Det startades främst av unga män som samlades i slutna forum på nätet, och innan dess på klubbar. Dessa män var i regel väldigt intelligenta, bra på teknik och dedikerade, oftast nördar. Men de kunde inte förstå kvinnors beteenden och framförallt kvinnors val av män.
De ställde frågor som, varför väljer kvinnor ofta skitstövlar framför ”snälla killar”? Varför låter kvinnor vissa män vänta i månader på sex, medan de kan ha sex med andra män samma natt? Varför spelar kvinnor en massa spel för att inleda en sexuell relation? Varför kommunicerar dom inte mer direkt som män?
Första steget för game – strategier och raggningsrepliker
Dessa män började gå ut regelbundet, enskilt och i grupper. Och prövade olika tekniker för att förföra kvinnor. De förde anteckningar om vad som fungerade och inte fungerade. Därefter möttes dom på nätet och jämförde anteckningar med varandra. Med tiden började de urskilja vissa mönster och beteenden som var de mest effektiva. De som bemästrade detta kunde kallas pick-up artists (PUA).
En av de första och mest kända namnen inom denna subkultur var Erik Von Markovik mest känd som Mystery. Han var bland annat känd för sina extrema utstyrslar som lockade till sig kvinnor, något som inom PUA även kallas Peacocking. Detta namn kommer från påfågeln som lockar till sig honor med sina stora och färggranna fjädrar. Mystery var väldigt framgångsrik med kvinnor, men gav även lite av ett löjets skimmer åt hela PUA-industrin i allmänhetens ögon med sin färgglada image.
Inom PUA utvecklades en stor samling av raggningsrepliker och öppningsfraser som nu är kända för allmänheten än idag genom populärkulturella referenser och filmer. Man fokuserade även på konversationsämnen som var effektiva för olika typer av kvinnor och olika stilar av pick-up.
Idag finns det en bred terminologi inom PUA som även fått genomslag i populärkulturen, med förkortningar som SMV (sexual market value), DHV (demonstrating high value), LTR (long term relationship) och så vidare (se Maskulint terminologi). Andra kända namn inom PUA är Tyler Durden, David DeAngelo, Ross Jeffries och såklart Neil Strauss själv.
Andra vågen av game – social dynamik och psykologi
Även om teknikerna som utvecklades inom game ofta var väldigt effektiva för att förföra kvinnor, åtminstone för sex. Insåg de flesta inom PUA att dessa tekniker var väldigt kortsiktiga och ytliga samt att de inte skulle hålla i längden. Efter några år började alltfler inom spelet, intressera sig för de bakomliggande orsakerna till varför vissa beteenden och tekniker var attraktiva för kvinnor.
Man började studera beteendevetenskap och även evolutionär psykologi. De fick även ett större intresse för vad som gör vissa män naturligt bra med kvinnor, så kallade ”naturals”. Männen ville inte längre bara lära sig tekniker för att förföra kvinnor, de ville internalisera game och utvecklas till att bli män som är naturligt bra med kvinnor.
Detta tog sig först uttryck i att Mystery startade företaget Social Dynamics, som lärde män att bli bra med kvinnor och sociala interaktioner. Därefter startades ett flertal liknande företag, som fram till nu har undervisat tiotusentals män och omsatt hundratals miljoner dollar runt om i världen. Men de flesta av dessa byggde fortfarande på simpla raggnings-tekniker och sociala spel.
Detta förändrades när en av Mysterys adepter med PUA-namnet Tyler Durden, även känd som Owen Cook startade sitt eget företag. Ett par år efter att Mystery startat sin organisation gick Tyler ut med namnet Real Social Dynamics (RSD). RSD är idag det ledande företaget i världen inom pick-up, och de fokuserar numer främst på personlig utveckling och entreprenörskap.
Tredje vågen – Personlig utveckling
Den tredje vågen bestod av män som tidigare delvis fokuserat på game och numer främst fokuserade på personlig utveckling och social dynamik. De viktigaste av dessa var Roosh, grundare av sidan ”The Return Of Kings” (som numer är nedlagd). Roissy (riktiga namnet James C. Weidmann) som drev bloggen Chateau Heartise. Och Rollo Tomassi som skrivit boken The Rational Male, som är den viktigaste boken för de som vill förstå sexuell dynamik på djupet.
Dessa tre författare brukar kallas ”The Three Rs”. Även författaren Jack Donovan har spelat en central roll för att beskriva vad som verkligen är manligt.
Dessa män och deras grupper var de första som började använda ”Det röda pillret” från Matrixfilmerna, för att beskriva verkliga utmaningar i samhället, främst vad gäller relationer mellan män och kvinnor, idag har röda pillret blivit något som förknippas mer med politik.
Med de lärdomar som kom ifrån förståelsen av sexuell dynamik, med fokus på personlig utveckling, hamnade Game alltmer i bakgrunden. Men det ses fortfarande som en essentiell del för att män ska nå framgång, inte bara vad gäller kvinnor utan i samtliga områden i livet.