När du ska bygga ett starkt och värdefullt nätverk finns det många saker att tänka på. Vad vill du ha ut av ditt nätverk? Vad har du att erbjuda dina framtida kontakter? Och var ska du börja? Här går jag igenom de viktigaste råden för framgångsrikt nätverkande och hur du undviker de vanligaste misstagen.
Erbjud något av värde
Var inte den jobbiga personen som glider runt på events och försöker få något av alla. Det signalerar needyness och att du är självisk. Börja med att lyssna, av två skäl. För det första uppskattar alla en god lyssnare. För det andra vill du lära dig mer om din nya kontakt. Framförallt vad han är i behov av, där du kan förmedla något av värde till honom. Försök inte få något tillbaka i början, se bara till att etablera en god relation. Därefter kan du föreslå ett samarbete eller be personen om råd eller mentorskap.
Fundera över vad du har att erbjuda av värde till de kontakter du söker. Kan du hjälpa dem med något du är bra på? Som webbdesign, träningstips eller flugfiske you name it. När du etablerat några kontakter kan du även hjälpa dessa att komma i kontakt med varandra, vilket har ett stort värde i sig självt.
Börja med ditt befintliga nätverk
Ett talesätt lyder all business is local. Troligtvis har du redan flera potentiella kontakter i din umgängeskrets vars expertis skulle kunna hjälpa dig. Kanske har du en barndomsvän som jobbar med marknadsföring. En kollega som är ett monster i gymmet. Eller en avlägsen släkting som känner någon du vill lära känna. Bjud hen på en fika (tänk på föregående punkt), inled med att prata om sådant ni redan har gemensamt för att etablera report, därefter kan du smidigt övergå till att prata om något där ni kan ha ett gemensamt utbyte.
Bygg socialt kapital, håll regelbunden kontakt
Var inte en robot, att skapa och underhålla ett nätverk handlar inte bara om tjänster och gentjänster. Det handlar även om genuint intresse för dina kontakter och kontinuitet. Du behöver inte bara höra av dig till din kontakt när det handlar om affärer. Om du ser en annons på nätet för några golfklubbor som du vet att en kontakt till dig är intresserad av, låt honom veta det. Men undvik även att spamma kontakten med meddelanden och förfrågningar, det handlar om att upprätthålla en balans mellan att höra av sig för lite eller för mycket.
Var strategisk, välj ditt umgänge med omsorg
Ett bra nätverk handlar om kvalitet framför kvantitet. Alla kontakter är inte bra kontakter, och om du skaffar för många har du inte tid att fördjupa din relation med någon av dem. Bestäm dig på förhand för hur du vill att ditt nätverk ska se ut, hur många och inom vilka områden och så vidare. Dela inte ut ditt visitkort till alla du möter, bara till dem du faktiskt vill ha vidare kontakt med.
Umgås utanför din bekvämlighetszon, diversifiera ditt nätverk
Avfärda inte potentiella kontakter bara för att dom inte delar alla dina intressen. Du kanske är totalt ointresserad av bokföring, guess what? Då är det extra värdefullt att känna någon som är bra på det. Försök att skapa en kontakt för varje viktigt område i ditt liv, träning och hälsa, ekonomi, karriär, relationer och så vidare. För att bygga ett diversifierat nätverk måste du regelbundet lämna din bekvämlighetszon. Gå till events och mässor som inte bara handlar om dina huvudintressen.
Avsätt tid för dina kontakter, men inte på bekostnad av din produktivitet
Att avsätta tid för att underhålla ditt kontaktnät fungerar på samma sätt du avsätter tid för allt annat. Planera kommande vecka med vilka du ska kontakta, vilka dagar, vilka tider och om vad. Men glöm inte att grunden för ett bra utbyte är att du har något av värde att förmedla. Om du spenderar hela dagarna med att skicka meddelanden till alla dina kontakter sker det på bekostnad av din utveckling och produktivitet vilket inte gynnar någon.
Försumma inte de kontakter du har medan du skapar nya
Dina kontakter är inte utbytbara prylar som du ibland struntar i eller byter ut efter vad som passar dig. De bästa kontakterna är dina vänner och ska behandlas därefter. Allteftersom ditt nätverk blir större och bättre måste du bli mer kräsen när det gäller att upprätta nya kontakter och se till att det inte sker på bekostnad av de gamla.
Rekommenderad läsning
Det finns givetvis mycket mer att lära sig i det här området som gäller social kompetens, psykologi och marknadsföring. De bästa böckerna jag läst i ämnet är How To Win Friends And Influence People av Dale Carnegie och Influence av Robert Cialdini samt Winning Together av Bruno Verdini Trejo.