Sociala medier kan vara ett meningslöst tidsfördriv, eller ett otroligt kraftigt verktyg för entreprenörskap och personlig utveckling. Samt för att sprida det röda pillret. Det är upp till dig.
Detta är en fortsättning på artikeln ”Sociala medier en förbannelse eller en värld av möjligheter”. Där jag bemöter fler invändningar mot användandet av sociala medier och utforskar några av dess möjligheter för framtiden.
Om Alexander den store hade Instagram
En del inom manosfären säger att riktiga män fläker inte ut sig på Instagram, men om män som Napoleon och Julius Caesar kunde uppföra statyer av sig själva, hade de säkert inte haft något emot att synas i människors mobiler. Och hur spännande hade det inte varit att få se små videoklipp ur en dag av Alexander den stores liv?
Dagliga råd från världens främsta experter inom alla livets områden
När jag går in på mitt Instagram får jag dagliga råd från världens främsta entreprenörer, hälsotips från överläkare och nutritionister samt inspirerande citat från några av världens främsta tänkare och erövrare, besök Maskulint på vårt Instagram (länk) om du är intresserad av detta.
För tjugo år sedan var du tvungen att vara närmast förmögen för att resa till USA och gå på ett föredrag med Tony Robbins. För tio år sedan var jag tvungen att beställa hans svindyra dvd-set på 9 timmar och vara hemma en hel helg för att titta. Idag kan jag få dagliga råd från Tony Robbins på Facebook eller Instagram i min mobil, när jag har lunchrast på jobbet. Och dessutom interagera och ställa frågor till coacherna som jobbar för honom, utan kostnad.
Facebook – välj dina influenser från hela världen istället för bara den lokala byn
En del oroar sig över att våra aktiviteter på nätet gör att vi isolerar oss från verkligheten. Det är givetvis inte bra när människor använder sociala medier som ett substitut för mänsklig kontakt, men asociala människor fanns innan sociala medier, och det ena behöver inte utesluta det andra. Utöver min familj träffar jag manliga vänner och kollegor fysiskt flera gånger i veckan.
Men genom Facebook har jag två nätverk. Ett nationellt, där jag har kontakt med några av landets bästa och starkaste män. Och ett internationellt, där jag har kontakt med några av världens främsta auktoriteter inom (förvisso nischade) områden.
Om Sun Tsu eller Snorre Sturlasson hade Twitter
Men även många som använder sig av plattformar som Facebook och även Instagram, tycker att ”Twitter är i alla fall meningslöst, vad kan man lära sig av budskap som ryms i några få meningar?”. Tja, för oss som läst den kinesiska krigsstrategen Sun Tzu om krigets konst, vet hur kraftfulla budskap som kan rymmas i korta stycken.
Eller Lao Tzu som sägs ha författat en av de visste böcker som skrivits ”Dao de Jing”. Eller tänk om vi hade kunnat få våra egna nordiska visdomar från den poetiska Eddan, genom dagliga Tweets från Snorre Sturlasson?
Sociala medier och sexuell dynamik
Låt oss inte heller förglömma, att utan sociala medier, hade troligtvis sidor som den du läser inte funnits, eller åtminstone varit extremt marginaliserade. Vi på Maskulint använder oss idag av såväl Twitter som Instagram och Facebook för att lära män vetenskapen om den sexuella dynamiken mellan män och kvinnor.
Tänk om allting kraschar?
Men vad händer om allting ”kraschar” imorgon? Om internet av någon anledning stängs ned, eller ifall utomstående makter vill censurera oss? Har inte allt vårt arbete på nätet då varit förgäves? Om vi bara hade verkat på nätet skulle det givetvis vara så. Men vi på maskulint är inte bara ute efter följare på nätet.
Vårt mål är att producera riktiga böcker utifrån det vi skriver här. Vi har även för avsikt att i framtiden anordna konferenser, workshops och bootcamps, där män kan samlas och utvecklas. Hur långt vi kan gå, begränsas bara av vår egen fantasi och engagemang. Vår förhoppning är även att vårt arbete ska inspirera män till att starta sina egna männerbund i den verkliga världen.
Om du som läser detta vill vara en del av detta, hör av dig eller gå med i vår grupp på Facebook ”Maskulint Utbyte” (visst är det bra med sociala medier?).