I den här artikeln ger jag några tips på hur du skriver en bra artikel. Dessa färdigheter gynnar dig oavsett om du driver en blogg/hemsida, vill göra gästinlägg till Maskulint eller bara vill bli en bättre skribent.

Jag har jobbat med skrivande under hela mitt vuxna liv, som journalist, manusförfattare och numera för både människor och sökmotorer. Det är en resa som aldrig tar slut, och jag hittar fortfarande brister att förbättra i mitt skrivande. Min inställning är pragmatisk och jag strävar alltid efter enkelhet och begriplighet.

Mina färdigheter kommer först och främst från erfarenhet/misslyckanden, läsning av andras texter, och även från viktiga läromästare som gamla sura redaktörer, lektorer på högskolan och experter på Googles algoritmer. Med 20+ års erfarenhet i bagaget kan jag konstatera att det viktigaste med texter är att uppnå önskad handling hos önskad målgrupp.

Nu till tipsen, som berör såväl struktur som innehåll och tekniska detaljer.

Bra språk genom övning

Mina råd är att ha en person som hjälper dig med korrektur och feedback, helst en van skribent som kan säga vad han tycker. Bra språk tränas på två sätt: genom att du skriver är det mest självklara. Skräckmästaren Stephen Kings främsta råd är ”Just fucking write!”. Han har rätt.

Det andra rådet är att du läser andras texter, medvetet och nyfiket. När det gäller skrivande är det inte fult att kopiera teknik eller idéer, precis som det inte är fult att låna idéer från boxare, musiker eller snickare.

Be en duktig skribent i din närhet att ge korrektur. Detta är mycket lärorikt, och du blir varse dina svagheter och tendenser till misstag som skribent. Själv skriver jag ofta ”att att”, då jag brukar stanna och tänka efter att ha skrivit ”att”. När jag sedan fortsätter har jag en tendens att skriva ”att” en gång till.

Börja med det godaste först

Ingressen kallas den delen av artikeln som är högst upp. Dess uppgift är att locka läsaren, samtidigt som den sammanfattar det viktigaste i texten. Just det: du behöver räkna med att tappa dina läsare redan efter inledningen. Jag är själv skyldig till att läsa slarvigt, framförallt i nyhetsartiklar.

När jag jobbade som reporter på en dagstidning pratades det om glasstrutsmodellen, där det godaste skulle komma först. Sedan paketerades innehållet i prioordning på samma sätt som en strut smalnar av. Det sista i en artikel ska vara det minst viktiga. Detta kunde ibland tas bort, av utrymmesskäl, så det var smart att inte ha något viktigt med i slutknorren.

Tydliga rubriker

Underrubriker är viktiga. Dessa ska sammanfatta de stycken med text som följer under dem. Återigen en åtgärd där vi räknar med att tappa läsaren. Jag är själv skyldig till att endast läsa underrubriker i många artiklar. Varför? För att jag är rädd om min tid, och inte vill slösa den på irrelevant strunt. Bra rubriker ger mig chansen att avgöra om jag vill läsa vidare eller inte.

När det gäller stycken bör dessa inte vara för långa. I den här artikeln har jag delat upp i stycken av en längd som jag anser vara lämplig. För långa stycken gör en text jobbig att läsa, samtidigt som den även flaggas som svårläst av flera sökmotoroptimerings-verktyg. Google vill inte att deras användare ska drabbas av artiklar som är svåra att ta sig igenom.

God struktur

Se till att hålla varje stycke som egna ämnen. Det som står i rubriken ska överensstämma med texten som finns där under, och allt kring detta ämne bör tas upp i samma stycke. Gör inte läsaren förvirrad genom att hoppa fram och tillbaka eller göra utvikningar i sidospår. I vissa fall är detta motiverat, men kan då lösas genom att noter eller länkar läggs in i den löpande texten.

Inom vetenskapligt skrivande fick jag lära mig att inte skriva deckare. Min sura examinator förklarade att en bra text ska vara förutsägbar, vilket innebär att skribenten först säger vad han ska skriva, sedan skriver han det, och sist sammanfattar han sin text. Detta garanterar inte lättlästa och bra texter, men det är bra att vara medveten om när du ska skriva längre artiklar.

Planera ordentligt – skriv slarvigt

En riktigt bra text kräver att du jobbar i flera steg. Min rekommendation är att du först tänker igenom vad den ska handla om, och därefter skriver ner en kort synopsis som sammanfattar det du vill säga. Därefter är det dags att bestämma rubrikerna. Kanske är din text så lång att du behöver en ytterligare nivå med underrubriker.

När strukturen är satt kan du börja skriva. Var då inte för noggrann, utan ös på och skit i korrekturen. Ernest Hemingway sade att man ska skriva en text full, och rätta den nykter. Det ligger en hel del i detta. Jag brukar likna förfarandet vid att odla en buske innan den ansas. Om du är där med saxen redan från start kommer din buske aldrig att växa sig stor.

Skriv för människor, och sökmotorer

Idag är det sannolikt att den text du skriver ska publiceras på internet. På grund av detta är det av vikt att texten skrivs på ett sätt som stämmer med främst Google. Kring sökmotoroptimering finns det mycket att säga, men jag håller mig kort. Tumregeln är att skriva för människor, inte sökmotorer. Men var noggrann med struktur och planering.

Först och främst – om du följer rådan ovan kommer du förmodligen att få en rätt väl optimerad text. Struktur och tydliga rubriker är a och o. I övrigt är det viktigt att få med viktiga sökfraser i huvudrubrik, minst en underrubrik och någonstans i löpande text. Använd INTE din sökfras för frekvent, då det uppfattas som att du försöker lura Google. Använd även alternativa sökbegrepp och närbesläktade ämnen. Googles algoritmer är smarta, och med hjälp av artificiell intelligens kan de förstå vad din text handlar om även om du inte ordagrant nämner en fras. Så jobba inte ihjäl dig.

Lätta upp texten med punktlistor och bilder

  • Det är betydligt trevligare att läsa om det inte är en gigantisk textmassa som möter dig.
  • Därför bör du använda tekniker som punktlistor, blockcitat och bilder för att lätta upp texten.
  • Besök gärna dina favoritbloggar och se hur de har gjort. Inspireras.

Du som har en blogg kan även utnyttja detta med teman, som är olika designer för att styra utseendet. Välj en design som passar med den typ av texter du har tänkt skriva. Om du har en blogg om stoicism är det ju inte fel om utseendet är enkelt, tydligt och kraftfullt. Återigen: kolla runt på nätet och inspireras.

Var inte så förbannat pretentiös

Det sista rådet lyder: var inte så förbannat pretentiös. Ovana skribenter (inklusive jag själv, när det begav sig) kan lätt få för sig att skriva onödigt högtravande och litterärt. För den som inte är en litterär mästare avråder jag bestämt från den typen av skrivande. Det kommer bara att irritera dina läsare.

Undvik långa meningar med flera bisatser, och ge fan i prestigen. Ingen blir imponerad av att du försöker imitera Strindberg. Målet med din text är i slutändan att nå en handling hos din läsare, precis som jag skrev om i början av artikeln. Är ditt mål att framstå som pompös? Skriv då en krånglig artikel med många målande utsvävningar och miljöbeskrivningar, bisatser och sidospår. Om inte, tänk på din målgrupp och sträva efter en effektiv kommunikation.