Oavsett om ditt högsta mål just nu är att tjäna pengar, bygga ett varumärke eller förbättra ditt samhälle, handlar det i grunden om samma sak. Vilka problem kan du hjälpa andra att lösa?

Nu kanske du säger att ditt dröm är att bli stå-upp komiker, och därför gäller inte denna frågeställning dig, du vill ju trots allt bara underhålla andra. Men varför går någon till en klubb för att se komiker dra skämt? Sannolikt för att må bättre och kanske distrahera sig från sin allvarliga vardag.

De som går till en komediklubb formulerar säkert inte sitt behov av komedi som ett ”problem”, men det faktum att de är redo att betala för det, visar att det fyller ett behov de inte kan tillgodose på egen hand.

Vad du är bra på är bara första steget

När människor försöker ta reda på ”vad de ska bli”, vilken karriär de borde välja och så vidare, brukar de börja med att utvärdera vad de faktiskt kan, och detta är helt rätt, men det är bara första steget. Du kanske är jättebra på att laga mat, men det betyder inte att du är som gjord för att jobba som en kock på en restaurang under hög press med lite utrymme för kreativitet.

Du kanske borde skriva en kokbok? Starta en kurs i matlagning? Eller börja studera något i relation till mat för att kunna få anslag till att forska om det.

Vad brukar andra fråga dig om hjälp med?

Brukar dina vänner höra av sig för att få tips om kläder? Har kollegor till dig frågat om hur man kan gå ned snabbt i vikt? Brukar folk höra av sig för att få hjälp att reda ut sina känslor om något? Frågeställningar som dessa brukar ge en bra indikation om var du skulle kunna göra mest nytta. Sen bör du även fråga dig om du gillar att hjälpa andra med dessa saker? Och om de tyckte att dina kunskaper faktiskt hjälpte dem.

Du kan även fråga dig inom ramen för ditt nuvarande jobb, eller inom det du studerar, vilken del av denna verksamhet har jag lättast för? Och vilken del av detta skulle jag kunna hjälpa andra med som för många är svårt?

Vilka problem löser min maskulina vision?

Att sitta och skriva om högtflygande planer och visioner kan verka som det minst praktiska och hjälpsamma som går att göra i relation till andra män i behov av hjälp. Därför kanske en del nu som läser min artikelserie ”Maskulin Vision” frågar sig hur detta hjälper någon att lösa sina problem?

I första hand utgår denna artikelserie från samtal jag haft med de andra i redaktionen för denna sida, och syftar därför att hjälpa mig själv/oss att reda ut vad vi ska fokusera på i vårt skrivande framöver. I andra hand är den till för att hjälpa män som känner att framtiden är hopplös, det är den inte på långa vägar enligt mig.

Vi behöver fler problemlösare och färre gnällspikar

Jag tycker det är väldigt intressant att höra om problemformuleringar, filosofi och samhällsanalyser, men jag kan även erkänna att dessa löser väldigt få av mina egna problem och ännu färre av problem jag ser i samhället omkring mig. Jag säger inte att det inte finns något behov av tänkare och kritiker, däremot säger jag att vi lider på ett akut underskott av aktiva problemlösare.

Denna kritik är lika mycket riktad mot mig själv som någon annan som kanske känner sig träffad. Under flera år har jag funderat över ”vad vill jag hålla på med?” och alldeles för lite på ”hur hjälper jag andra människor att lösa sina problem just nu?”

Detta är mitt tema för nästa år

Runt denna tid varje år brukar jag välja ett tema i mitt liv för det kommande året. Denna artikel är resultatet av mina funderingar över just detta, och svaret är att jag vill bli bättre på att använda de talanger jag redan har (samtidigt som jag utvecklas) för att lösa problem för andra. Det gäller i skrivandet för Maskulint, för min egen karriär och för mina övriga engagemang i livet.

Kanske du som läser detta har andra problem som inte passar detta tema just nu? Du kanske behöver mer tid för att fokusera på dig själv istället. Eller att du behöver bli bättre på att säga nej till vänner, kunder och andra som vill ha din hjälp. Men om detta låter sant för dig, dela gärna med dig i kommentarerna eller på våra sociala medier om hur du vill vara mer av en problemlösare nästa år.