Andlig och mental utveckling

Skapa ett kluster av förändringar

När jag ska förklara hur min självkänsla har blivit bra (något den definitivt inte var förr), får jag alltid svårt att peka på någon enskild åtgärd. Förklaringen är att det är många små förändringar över tid, som sakta men säkert har lett dit jag är idag.

Vad jag förändrade

Under några viktiga år, 2009-2015, gjorde jag fler förändringar än under någon annan period i livet. Det hela grundade sig i en allmän vantrivsel med livet och med mig själv. Jag hade hunnit genomlida perioden med ångest, som slutade någonstans 2007-2008. Detta satte igång ett intresse för personlig utveckling som skulle bli allt starkare.

Jag hade redan fått igång vanan med medveten närvaro, att sträva efter att vara i nuet. Därifrån var det enkelt att börja meditera. Jag började löpträna, gick långa promenader och hade naturligt kroppsarbete med sysslorna på gården. Utöver detta började jag med iskalla duschar dagligen. Jag började använda GTD-metoden, skrev journal och planerade mina dagar och veckor med långsiktiga och kortsiktiga personliga mål. Under promenaderna lyssnade jag alltid på ljudböcker eller poddar som gav mig inspiration.

Hur jag förändrade så många områden samtidigt

Under den här tiden använde jag en app som hette Coach.me. En väldigt enkel lösning egentligen: den skapade om samma todolista varje dag. Vissa av mina vanor skulle utföras endast en gång i veckan, medan andra dagligen. Genom att använda appen behövde jag inte hålla koll på allting i huvudet, vilket var lösningen. Men någon app är inte nödvändig – detta kan du ju lösa med block och penna om så är.

När allting var bestämt, behövde jag bara följa mina egna instruktioner. Eftersom jag ogillade att se mina listor ogjorda på kvällarna, såg jag helt enkelt till att göra det jag planerat. Och så förflöt tiden utan att jag tänkte speciellt mycket på det. Något år senare började jag märka sådant som utökad uppmärksamhet, ökad förmåga att undvika känslomässiga utbrott vid irritation, allmän känsla av välbehag. Och viktigast av allt: en tillfredställelse att vara jag, att vara stolt och nöjd med mig själv.

Bieffekter längs vägen

En man som mår bra, och som håller sig i form, kommer att lyckas bättre inom andra områden. Jag har generellt lyckats bättre, och presterat bättre, på arbetet sedan jag tog tag i min personliga utveckling. Jag var en ”achiever” med hög arbetsmoral redan som 20-åring, men det som nu upplevdes var en självsäkerhet, ett mod och en oräddhet. Jag kunde släppa fram de dominanta delarna av min natur och säga vad jag tycker.

I relationer med andra personer, män och kvinnor, blev det lättare att vara jag. Min självkänsla bidrog till en trygghet, som också märktes utåt. Mitt naturliga lugn och inre harmoni är något många människor har vittnat om sedan dess, och detta lugn gör också att de känner sig trygga. Det är också detta som fick mig att fundera på var allting började, och hur det blev som det blev.

Förändra många saker, men inte så mycket

Sammanfattningsvis vill jag ge rådet att göra många små förändringar samtidigt. Börja inte bara med att ändra kosten, eller träningen. Gör en total förändring på alla områden, men gör dem successivt och med små myrsteg. Du kommer inte att märka speciellt mycket på någon månad, men om du håller i de vanor som sätts igång kommer du att hamna på platser i livet där du aldrig hade hamnat annars.

Anledningen till de små förändringarna är att du alltid ska ha en mängd goda vanor som bär upp dig, om ett specifikt område går trögt. Den som bara förändrar ett område kanske kör in i väggen, lägger ner när det går tungt och därefter känner sig misslyckad. Se de goda vanorna som fåglar som lyfter dig. En liten talgoxe klarar inte ens att lyfta din keps, men tusentals små fåglar kommer att kunna bära dig långt.

Tidigare artikel

Spara energi genom att ha färre åsikter

Nästa artikel

Frukta inte platåerna

Författaren

Dan Forslund

Dan Forslund

Dan är en författare och coach med produktivitet och psykisk hälsa som fokus. Utöver produktion av böcker driver han en podd och håller workshops i produktivitet. Till vardags jobbar han som SEO-strateg och content writer.

Läs Dans texter om produktivitet och personlig utveckling på hans blogg: danforslund.se

5 Comments

  1. John Forslund Rimbléus
    mars 26, 2021 at 1:18 e m — Svara

    Ett stort tack för ytterligare en ypperlig artikel.

    Hur långa kalla duschar tog du?
    Hur långa är de kalla duscharna du tar i dagsläget?

    • mars 28, 2021 at 1:07 e m — Svara

      Jag tog inte tid. 2-3 minuter kanske.
      I dagsläget föredrar jag isvak, men duschar kallt nån gång ibland. 2-3 minuter.

  2. John Forslund Rimbléus
    mars 26, 2021 at 1:31 e m — Svara

    P.S: Detta påminner om Kaizen-metoden som också går ut på små förändringar i taget. Följande är en bra artikel för alla läsare här – https://levafett.com/2017/12/18/kaizen-metoden-en-varaktig-strategi-for-utveckling/

  3. Olof
    mars 28, 2021 at 10:16 f m — Svara

    Jag är precis i början av mina små livsförändringar. Denna artikeln visar att jag har börjat rätt väg, och det märks i mitt mående och tanke-mönster!

    Det är inte bara träning och kost, utan så banala saker som att städa min lägenhet.
    Jag tror att ett bra verktyg att använda i sin utveckling är att visualisera en framtida bättre version av sig själv, och sätta små mål som är trappstegen till det stora målet.

    Tack för en inspirerande artikel, kalla duschar ska jag prova!

    Mvh “Olof”

Kommentera