Fysisk utveckling

Mät din utveckling – för motivation och resultat

Sedan jag skaffade min första smartklocka har min personliga utveckling blivit mer precis. Jag vet hur mycket jag sover, hur mycket jag rör mig och att mitt hjärta fungerar som det ska. Faktum är att jag troligen utvecklats mer och motiverats mer för att jag mätt processer.

Jag lyssnade på Tim Ferriss bok The 4-Hour Body, en bok som i ärlighetens namn inte gjorde något bestående intryck på mig. Förutom en detalj: uttalandet att det som mäts, blir gjort. Den som mäter en process kommer oundvikligen att förbättras. Detta gav mig idén om att skaffa en klocka som mäter hälsan.

Varför är det så? Jo, om du springer en mil tre gånger i veckan utan klocka eller annan mätning får du en skön springtur. Men om du mäter din springtur på sekunden kommer du att kunna jämföra den med nästa, och nästa, och nästa… Det blir en tävling mot dig själv, och det min vän är ett starkt incitament till förbättring.

Vad mäter jag?

Inledningsvis var det löprundor som mättes. Jag brukade göra det med mobilen innan, men det var alltid krångligt att ha den i fickan. Lösningen med ett band på armen med mobilen i gillade jag inte. Jag mäter även sömncykler på nätterna, hur många steg jag går på dagarna, min puls och faktiskt även (ibland) min EKG.

Den stora behållningen med detta har varit att se samband. Exempelvis att pulsen blir mycket högre de nätter jag sover med alkohol i blodet, och att även djupet på sömnen blir lägre av alkohol. Vidare konstaterar jag att perioder med mycket meditation ger lägre vilopuls och bättre sömn, liksom tyngre fysisk träning också ger god sömn.

Inga konstigheter, men det är intressant att se exakt hur stor skillnad det blir.

Vad blir resultatet?

Jämförelser är grunden till allt lidande, brukar jag säga. Men det finns undantag. När du tävlar mot dig själv för att förbättras, är det ett måste rentav. Jag är en tävlingsinriktad person, och därför roas jag av att springa snabbare på kilometern likväl som att ligga över 7 timmar per natt i snittsömn. Eller under 60 i vilopuls generellt.

Resultatet blir ökat välmående, mer motivation och bättre hälsa rent allmänt. Jag hade i bakhuvudet att jag kanske skulle bli ”besatt” av mätvärden och bli stressad över detta, men det uteblev. Om det skulle inträffa får jag helt enkelt ta av mig klockan.

Andra bonusar med smart-/hälsoklocka

  • Mindre mobilanvändande, då klockan kan ta emot SMS och telefonsamtal.
  • Det går att betala i matbutiken, visa biljetter på tåget och använda GPS i klockan
  • Kalender, mail och musikspelare finns också

Nej, du behöver ingen klocka

Nu har mycket av fokus i artikeln legat på klockan, men det är inte poängen. Det finns andra saker du kan mäta med för att se resultat och bli motiverad. Här är några av de vanliga prylarna du kan använda för att mäta prestationer och utveckling/resultat:

  • Måttband (för biceps, midjemått med mera)
  • Våg (för att mäta vikt och fettprocent)
  • Tidtagare ( för prestation på tid)

Gamification – gör din träning till ett spel

Vi har tidigare skrivit en artikel om att spelifiera ditt liv. Detta är ett råd som gäller även träning och annan personlig utveckling. Läs artikeln om spelifiering/gamification här.

Tidigare artikel

Är det lämpligt att din flickvän/ fru har "killkompisar"?

Nästa artikel

Vi behöver mindre frihet för att utvecklas

Författaren

Dan Forslund

Dan Forslund

Dan är en författare och coach med produktivitet och psykisk hälsa som fokus. Utöver produktion av böcker driver han en podd och håller workshops i produktivitet. Till vardags jobbar han som SEO-strateg och content writer.

Läs Dans texter om produktivitet och personlig utveckling på hans blogg: danforslund.se

Inga kommentarer

Kommentera