Något som ofta glöms bort vid sättning av mål och personlig utveckling är syftet bakom. Själva anledningen till förbättringen är en viktig drivkraft, som kan ta dig förbi många tunga hinder. Den är också en garant för att dina mål är värda att jaga efter.

Simon Sinek skrev en bok som heter ”Start With Why” och handlade främst om varför vissa företag inspirerar sina medarbetare, och hur de lyckas fortsatta långt efter att grundaren försvunnit ur organisationen. Svaret var att det fanns ett svar på frågan ”varför?”. Han räknande upp en rad företag som lyckades väl år efter år, och samtliga hade detta med ”varför” gemensamt.

Det är ganska lätt att förstå varför anställda som drivs av ett gemensamt syfte är mer motiverade jämfört med de som inte gör det. Jag minns en klassisk liknelse mellan två murare, där den första säger att han ”murar” och den andra säger ”jag är med och bygger en katedral”. Vi vill alla vara en del av något större: som fans till ett lag, som anhängare till en religion, som invånare i ett land eller som anställda på ett företag.

Ofta är syftet synonymt med tribalt tänkande

Den framgångsrike entreprenören Seth Godin har skrivit om stambeteende i sin bok Tribes, och i det han säger återkommer han till vikten av gemenskap och kommunikation. Många av oss tycker om att anstränga oss extra för vårt ”lag” eller vår stam. Det vi gör för vår stam skapar en mening, och denna mening kan användas som motivation för att bli bättre som personer eller på någon specifik syssla som stammen behöver.

Att ”ta en för laget” är en uppoffring för det större syftet, en personlig förlust som gynnar stammen. Varför gör vi sådant? För att i förlängningen är det en vinst. Kanske genom att vi får aktning bland de egna, kanske för att vi bevisar vår lojalitet, eller för att vi visar att vi är orädda och kan ta risker.

Meningen på en individuell nivå

Vi har skrivit om det här med att sätta mål i flera artiklar på Maskulint. I dessa har det mer eller mindre tagits för givet att den som sätter målet redan vet varför han gör det. Men så behöver det ju inte vara. Kanske har han satt ”snabbare tid på milen” som mål för att grannen gjort det, eller kanske vill han spendera mer tid med sina barn för att media skriver att han borde. Våra syften behöver vara tydliga.

Syftet med Maskulint är till exempel att hjälpa män att bli bättre män, och bättre på att vara män. Vårt syfte fanns innan vi satte några mål. Långt senare började vi ha konkreta mål som ”10 000 unika besök per månad”. På en personlig nivå kan målet vara större muskler med x antal centimeter, men det verkliga syftet är att bli en frisk och stark pappa som orkar jobba, driva sina projekt och ta hand om sin familj

Ett syfte tar dig längre än ett mål

Som jag exemplifierade med Maskulints syfte här ovanför, är det lämpligt att syftet är det högre ändamålet för samtliga mål, det vill säga att målen är underordnade syftet. Jag har tidigare skrivit om alignment och detta är precis vad det handlar om: allt du gör behöver harmoniera med det högre syftet i ditt liv.

Hur vet jag mitt syfte?

Det är långt ifrån självklart vilket det högre ändamålet eller syftet är. Detta har vi skrivit i om artikeln om meningen med livet. Ofta handlar det dock om någon form av gemenskap. En familj eller en stam av något slag. Samhörighet, mening. Något att dö för.

Den stora utmaningen är inte så mycket att hitta ett syfte, som att formulera vad det är. Vad är det som du har runt dig som du inte kan vara utan? Vad är det du vill hinna uppnå innan du dör? Hur vill du bli ihågkommen? Bland dessa frågor finns en glimt av det svar du söker.