Andlig och mental utveckling

Rastlösheten drabbar även oss vuxna – så här förhindrar du det

Känner du dig rastlös? Svårt att koppla av. Det är en följd av att vi är vana vid ständiga sinnesintryck. Den världen vi lever i är en utmaning, som vi behöver lära oss att hantera och kontrollera. Här är några tips från mig – dela gärna med dig av dina.

1: Vänj dig av med att alltid ha något att göra

Det som vi främst ser hos barn och ungdomar, är att de alltid har något att göra. Spel, YouTube, Netflix, umgänge med kompisar och lek. Barn är ofta aktiverade, och så fort de får det minsta tråkigt kommer gnället. ”Du pappa… jag har tråkigt!” med syfte att jag ska hitta på saker åt dem.

Barn må vara förlåtna, men jag ser samma tendenser hos vuxna. Vi flyr in i sociala medier så fort det blir minst dötid. Så här var det bannemig inte förr. Nog dagdrömde vi mer innan internet kom? Dessa dagdrömmar blev till bra saker. Kreativitet. Genom att täppa till minsta lucka i ”att göra” finns det ingen tid över till spontana saker och påhitt. Planlöshet, glo i taket, pilla i naveln – ibland behövs det.

2: Meditation mot rastlöshet

Ett tränat medvetande kräver inte saker att göra hela tiden. Mina meditationsövningar har lett till en minskad benägenhet till ett reaktivt förhållningssätt, jämnare humör, och mer tolerans för sysslolöshet. Jag skulle rentav säga att det har blivit en form av njutning att inte ha något att göra.

Tillvaron runtomkring är rik på intryck och detaljer. För den som inte har bråttom och letar efter saker att göra, kan en fågels kvittrande eller doften av gräs räcka långt. Om det inte är bråttom att äta upp maten ges mer tid till att begrunda smakerna och uppleva mer än det som är möjligt när ätandet sker i all hast.
Läs även Ernst artikel om meditation

3: Dra ner på elektroniken

Som en del i punkt 1, sluta använda mobilen hela tiden. Sitt inte vid datorn mer än nödvändigt. Se bara på TV om det är något du har planerat att se. I övrigt, sträva efter tystnad och utrymme för dina egna tankar. Tillåt dig att sortera och analysera dina tidigare intryck.

Strålningen från elektroniken är en annan aspekt att beakta. Jag känner mig själv osäker på strålningens skadliga effekter, sant eller falskt. Men det är värt att fundera över om det kan vara ohälsosamt med strålning runtomkring oss dagarna i ända.
Läs även vår artikel om strålning

4: Vistas mer i naturen

Naturen ger oss såväl harmoni som inspiration. Miljön vår art levt i så många tusen år fyller självklart en funktion som inte kan matchas av något annat. Ströva i naturen och du kommer att må bättre, bli inspirerad och kanske komma på nya bra idéer. Dessutom är ju vistandet i sig ”något att göra” som samtidigt inte är elektroniskt. Du löser många problem i ett svep här.

5: Varannan inspiration, varannan tanke

Överdosera inte på inspiration och intryck! Det finns många bra böcker, YouTube-klipp, artiklar med mera där ute. Om du ständigt konsumerar, men aldrig ger dig tid till eftertanke, kommer du inte att få lika stor behållning. Mitt råd är därför att du varvar inspiration och reflektion.

I praktiken: läs en bok, se filmer om endast ett ämne, läs en sorts artikel, reflektera sedan. Tillåt dig själv att begrunda vad du tagit del av innan du hoppar in i något nytt. Med fördel kan du teckna ned detta som en recension, i en journal eller en bloggpost där du sammanfattar det bästa ur det du just sett/läst.

6: Njut av långsamhet

”Slow food” kallas en motrörelse mot snabbmatskulturen. Det handlar om att ta sig tid att verkligen laga maten, att få den att smaka extra rikt och (som jag tolkat det) även satsa på nyttiga och hälsosamma råvaror. Jag anser att det här är ett väldigt bra initiativ som kan anammas även på annat.

Slow living. Slow thinking. Slow being. Naturen jobbar alltid långsamt, men den lyckas med det den gör. Tillåt dig att njuta av långsamheten och lånsiktigheten i processer. Se plantan bli en blomma, se molnen röra sig över himlen, jobba med ett långsiktigt projekt som kräver mycket tid. Renovera en bil, bygg ett hus, skriv en bok.

7: Tillåt dig att ha tråkigt

Det är viktigt att kunna ha tråkigt, att stanna kvar i känslan av tristess utan att vilja fly. I en av mina allra första artiklar för Maskulint skrev jag om vikten av att ha tråkigt. Genom att stå ut med att livet ibland är trist och händelselöst blir vi helt enkelt bättre människor.

Tidigare artikel

Så får du självförtroende som en rockstjärna

Nästa artikel

Bli av med dina triggers. Retikulära aktiveringssystemet (R.A.S)

Författaren

Dan Forslund

Dan Forslund

Dan Forslund är en författare och coach inom produktivitet. Utöver produktion av böcker håller han workshops i produktivitet. Till vardags jobbar han som SEO-expert och copywriter, och driver ett företag inom filmproduktion. Dan jobbade tidigare som journalist.

Läs Dans texter om produktivitet och personlig utveckling på hans blogg: danforslund.se

1 Comment

  1. mars 18, 2020 at 3:09 e m — Svara

    Tack för artikeln!

    Angående strålning – blått ljus från skärmen har sänkt testosteronet, så det har varit en anledning till att dra ner. Har stått här i punkt 3: https://www.returnofkings.com/152812/10-ways-that-modern-society-lowers-your-testosterone-levels

Kommentera