Det gick minst sagt segt för Maskulint.se den första tiden. Efter att ha lanserat hemsidan sommaren 2017 lades fokus på att skapa högkvalitativt innehåll. Vi motstod frestelser med att skapa ”clickbait” och rena provokationer, och över ett år senare skulle detta löna sig. I dag har vi över 1 000 besökare i månaden.

Svalt intresse

Vi fick vara glada om vi hade 10 besökare om dagen. Detta gällde i över ett år, och det var inte utan att vi rannsakade vårt eget innehåll, funderade på om Sverige alls ville ha en hemsida som vår eller om något annat var fel. Men vi hade bestämt att innehållet skulle få tala för sig självt. Vi satsade inte heller mer än ett par hundralappar på annonsering.

Det hade varit väldigt lätt att skriva innehåll med avsikt att reta feminister. Vi vet också att det definitivt hade fungerat. Men vi bestämde långt innan den första artikeln skrevs, att vi inte skulle vara en politisk plattform. ”Om ingen annan besöker Maskulint.se, så får vi i alla fall bra artiklar skrivna till varandra” gick resonemanget under de veckomöten som hölls mellan grundarna av hemsidan.

Folk vill ha drama och politiskt käbbel – inte konstruktiva artiklar

Mottagandet vår sajt fick är representativt för hur människor i allmänhet fungerar, tror vi. Det är betydligt jobbigare att rannsaka sig själv, tänka konstruktivt, jobba långsiktigt – än att sitta och tjafsa med främlingar på nätet och bli uppretad av nyheter. Därför är Maskulint.se en företeelse som inte lockar så många. Du som läser detta tillhör en minoritet i det avseendet.

1789 procents ökning

Vi gjorde en jämförelse i besökarantal från 25 december 2017 till 25 december 2018. Över året har vi sett en ökning på 1 789 procent. Julafton 2017 hälsade 12 personer på oss. Julafton 2018 var det 109 som tog en paus från julfirandet och surfade in på Maskulint. En helt vanlig dag ligger vi på runt 40 besök, med variationer från 25 och uppåt 150. De dagar vi publicerar artiklar är det fler besökare än annars, men det är tydligt att en hel del trafik kommer in oavsett detta.

SEO och sociala medier samt högkvalitativt innehåll är förklaringen

Vi valde att satsa på SEO-optimering av innehållet redan från början. Från våren 2018 börja det läggas extra stor vikt vid detta, och ungefär samtidigt ökades insatsen med sociala medier. Det var först Instagram som var vår sociala kanal, med konstruktiva maskulina citat. Först när Maskulint gick med i Twitter började det dock hända saker på allvar. På Twitter kände vi dessutom att vi hittade den målgruppen vi var ute efter: män som är intresserade av personlig utveckling och att bli de bästa män de kan bli. I detta skede hade vi dessutom börjat publicera tre artiklar i veckan istället för två.

Målet uppfylldes i slutet av oktober

Vi hade ett enda mål med Maskulint under 2018: att uppnå 1 000 unika besökare i månaden. Detta uppnådde vi i oktober 2018. Sedan dess har vi även kommit upp i 1 300. Det känns otroligt kul, eftersom vi även får reaktioner och tacksamma män hör av sig till oss. Vi är stolta över vad vi åstadkommit, framförallt då vi ”hållit nollan” vad gäller publikationer. Sedan starten 2017 har det inte gått en vecka där vi inte publicerat artiklar. Minst 8 st per månad, och detta på endast två personer.

Manosfären och relaterade frågor i media.

Nu i slutet av 2018 har Manosfären plötsligt börjat bli uppmärksammade i media, med samma falska beskyllningar och svartmålning som amerikanska medier ägnat sig åt. Detta sker samtidigt som undersökningar visar att allt färre män i Sverige kallar sig för feminister. Vi på Maskulint vill tro att vi åtminstone marginellt bidragit till denna utveckling. Vi har även fått fler besök på hemsidan i samband med #Metoo, Jordan Peterson och mansfria festivaler som vi skrivit om.

https://maskulint.se/allmant/metoo-mike-pence-regeln-och-traditionella-relationer/
https://maskulint.se/om-manlighet/jordan-peterson-ett-forsta-steg-i-mans-uppvaknande/
https://maskulint.se/kultur-och-noje/maskulint-stottar-mansfria-festivaler/

Året som kommer – vad kan vi lova?

Vi tror på långsiktighet. Det kommer inte att bli några drastiska förändringar i ett redan framgångsrikt recept. Maskulint.se kommer att fortsätta handla om personlig utveckling för män. Vi ämnar hålla en bra balans mellan mindset-relaterat innehåll (som blivit vår fokus), fysisk träning, relationer och produktivitet. Vi hoppas kunna hitta en eller flera bra gästskribenter (och fasta skribenter), och därmed bredda vår bas.

Som det är i dag ser vi själva att praktiska överlevnadstips, jakt, matlagning och kanske lifehacks är något som skulle förgylla Maskulint. Så om du känner någon som passar – eller om det är du – ta kontakt. Vi har fått frågan om kvinnliga skribenter, och detta har inte funnits med i planeringen. Just nu är det manliga skribenter vi söker.

Löfte var det… Vi lovar att under 2019 färdigställa vår första bok för män. Ambitionen är även att den ska vara utgiven innan året är slut.

Bränn det gamla, låt det nya spira

En siffra som ändras saknar egentligen betydelse. Det finns dock en rituell kraft i ett nytt år, och firandet av det nya finns i många kulturer. Ta därför chansen att låta förnyelsen bli en kraft i ditt liv, som hjälper dig att ta ett stort kliv framåt – mot att bli en bättre man. Gott nytt år!

Avslutningsvis, här är länkar till några av våra mest populära/lästa artiklar under året:
Fyra egenskaper som utmärker en alfahanne – och hur du kan uppnå dem
Hur och varför porr förstör mäns liv
Fördelar med att leva spartanskt
Vad är det röda pillret?
Vad är manosfären?
Mr Nice Guy